2009-11-28

Baka, Baka liten kaka...

Gissa vad vi har gjort idag?

Vi har haft familjebak!
Började med att städa undan i köket, sen for vi iväg och handlade lite på backaplan och efter det bar det iväg hemmåt igen och Ayla sov sin eftermiddagslur och jag satte igång med lussebullsdegen.

När Ayla vaknat och degen var på jäsning så tog vi fram pepparkaksdegen och började kavla ut och satte igång med "utstansningen".


Ayla var jätte duktig och smakade bara lite på degen, hon förstod inte riktigt att hon skulle trycka på degen med figurerna men med Roberts hjälp så fick hon till några änglar.




När degen jäst klart så började jag rulla bullar medan Robert och Ayla fortsatte med pepparkaksbakningen, när de var färdiga så hjälpte de mig med bullarna.
Robert gjorde ordning en "korv" åt Ayla så fick hon själv göra vad hon vela med den.
Och här ovan ser ni resultatet av det och hela förloppet!
Den ska hon själv få på lucia sen tänkte vi.


Medans jag satt och hade på glasyr på pepparkakorna efter att bullarna var klara och marsmallow-chokladen jag gjort var klar så råkade en kaka trilla ned på golvet.
Den fångade Ayla upp och gick sedan runt här hemma och var så nöjd så och smaskade på den lite smått och smulade ner överallt.


När hon ätit upp kakan så tog Robert med henne in i vardagsrummet för att hon skulle få slå in ett paket till mig eftersom jag fyller år nästa måndag.
Har fått lite bilder på hur lite av paketinslagningen gick till och måste säga att hon är så duktig så vår lilla donna...
Och massor med tejp, det har hon nog fått ifrån sin mor (mig) haha


Nu ska jag ta och se om min chokladgodis satts har kallnat så att jag kan skära upp den i små bitar!
Tudels

2 kommentarer:

Anki sa...

Vad mysigt med familjebak! Ser ut som ni haft en riktigt trevlig dag. Hoppas ni får en fin första advent imorgon också!

Carolina sa...

Åh så mysigt det ser ut - så duktig Ayla är! :-) kram