2010-05-14

Dag på stan

Återigen har dagen spenderats inne i stan!

Robert har fått tag på nya skor, Ayla fanns det tyvärr inga röda i rätt strl så vi får beställa från internet istället till henne. Hon måste ju matcha pappa!
Men ett par jeans, en svart skinjacka och en SUPER FIN röd keps med en rosett och vita prickar på fick hon iaf av Robert, och en ybersöt liten jeans kjol fick hon av mig.

Har även klickat hem ett väggord som skall få pryda Aylas vägg ovanför sängen.


Denna underbara text, fast med Ayla istället för Olivia då SJÄLVKLART!
Fast den får väntas med att sättas upp tills vi vet om det blir någon flytt för oss eller inte.
Vi ska iväg och kika på lägenheten på måndag kl 15 och se om det kan tänkas vara något som passar oss, vi var förbi gatan idag iaf och kikade på själva byggnaden. Himla tråkigt också att det ligger ett bageri på nedreplan i huset, verkligen JÄTTE tråkigt! *hoppas ni förstår min ironi*

Men, men vi får som sagt se hur det blir, allt måste passa bra och kunna funka och vi måste fundera på om det är läge att flytta när vi tänk köpa oss en lägenhet inom 1år om allt går som det ska iaf, men det lutar i nuläget till att om den passar oss, om vi får kontraktserbjudandet så blir det flytt och att vi då skjuter upp köpadet ett tag istället. Visst, det är bättre att äga sin egen bostad, hyra så slänger man bort pengarna mest men det vet vi redan och aaa vi ska ta oss en riktig funderare på det om det nu visar sig att vi får erbjudandet.

Skönt att ha Robert hemma, dock virrar jag till dagarna nå förbaskat så jag trodde det var söndag idag och fick lite panik över hur fort veckan har gått!
Men som tur var så är det ju "bara" Fredag, till min stora lycka!
Vi har även varit iväg till banken idag och har nu fixat månads sparande till Ayla och öppnat ett framtidskonto till henne.
Känns JÄTTE skönt att äntligen ha gjort det, jag har tyvärr just nu inte ekonomi till att låta pengar föras över varje månad men bara jag får ett jobb så blir det att betala igen till henne det jag är "skyldig" henne.
Vi har bestämt att föra över 150kr/mån vardera till det kontot vi öppnat idag sedan dec 08 då hon föddes, och när vi känner att hon är redo för det så får hon pengarna.
Hon kommer alltså inte få veta om att det kontot finns, så nu har Ayla inte mindre än 3st konton.
Sparkontot vi öppnade idag, framtidskontot som vi låste på max tiden som är 5år där Robert satte in de han var "sjyldig" Ayla sedan hon föddes och även en viss procent utav hans poker vinst har hon fått så de får sitta där och växa till sig nu kommande 5 åren och när den perioden är slut så sätts de pengarna in på hennes sparkonto och vi kan då ta alla pengar som är där då och sätta in på ett nytt framtidskonto eller vad det nu får bli då det är aktuellt.
Sedan så har hon ett konto i sitt namn som hon automatiskt får när hon fyller 18år och på det kontot så sätts alla pengar hon får i tex. födelsedag, doppengarna m.m hennes "spargris" pengar och liknande in.

Kändes bra att få beröm på banken för att vi var duktiga med att börja spara till Ayla redan från att hon föddes, hon berättade att många tänkte tanken men aldrig gjorde slag i saken eller tänkte att nää mitt/mina barn är så pass stor-t nu att det är försent att börja.
Det är ALDRIG försent att börja spara pengar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha ja gör de. Tyvärr tror jag han ordnar o ta bort de utan problem ;) Lycka till med lägenheten förresten. Ja jag önskar vi kunde spara till Ebba med, men just nu finns inte ekonmin. Men vi gör de lilla vi kan, dvs spara alla enkronor o sätter in på hennes konto.. många bäckar små... Kram Emmelie

emma sa...

Vi sparar också till barnen! Har gjort varje månad sedan de föddes.. även om de inte är så mycket just för tillfället så är de alltid bättre än ingenting alls! Många bäckar små heter de ju :-) Å de är ju som sagt alltid lättare att lägga undan lite mer när man har ett riktigt jobb!

Stina sa...

Jag öppnade ett konto till hugo när han va ett halvår, där sätts det in minst 200kr varje månad. mer sen när båda jobbar och ekonomin är mer stabil!
han fick även ett konto av sin farfar i doppresent,han sätter in... hm, 200 tror ja de va? varje månad!
känns jätte skönt o veta att han har till körkort, första lgh eller va han vill sen när han blir stor!!