2010-05-12

vad kommer sen?

Hur tänker dom egentligen, visst vore det bra om pappor tog ut mer ledighet än de 60 dagar som de måste ta ut för att de inte skall gå förlorade...
Men va fan, det är väl mer att se till att gubbarna vågar stå på sig mot sina chefer! och att cheferna i sin tur slutar vara sånna förbannade idioter att de inte har kvar en person bara för att han är föräldraledig en längre tid än vad som passar just det "företaget"...

Att någon annan ska bestämma hur man skall fördriva sin tid är ren idioti enligt mig!
Jag är jätte ledsen över att Robert inte har kunnat ta ut mer av våra föräldra dagar än vad han har gjort hitills, men eftersom jag inte har något jobb och a-kassa och föräldrapening inte skulle få det att gå ihop ekonomiskt för vår del så har det tyvärr inte funnits något annat val än att han har fått jobba och jag vara hemma med Ayla.
Hade det varit tvärtom att jag hade arbete och inte Robert så hade ju självklart jag jobbat och Robert varit hemma.

Det finns andra sätt att få ett mer jämlikt samhälle, och hur jädra ojämlikt är dagens samhälle egentligen?
Jag tycker det börjar vara väldigt jämställt, man hör inget annat än om att vi måste jobba för att få det mer jämställt och har så gjort senaste 10 åren iaf!
Regler och lagar förvärrar bara saker, lagar som förbjuder vuxna människor att själva ta ansvar för sitt liv och bestämma hur man vill disponera sin tid är ju bara skrattretande.

Länk

Vad säger ni?
Ska politikerna få bestämma hur vuxna människor skall lägga upp sitt liv?

5 kommentarer:

Minnas mamma sa...

Jag håller helt och hållet med. Jag kan bli så trött på att regeringen säger åt oss vad vi ska göra. Omyndiga Sverige.

Strumpan & Co sa...

Håller inte med. Tycker att det skulle vara en bra idé att dela upp föräldrapenningen exempelvis i att 1/3 av dagarna hör till mamman, 1/3 till pappan och en 1/3 kan man disponera fritt.

För din förklaring på varför du är hemma och han jobbar köper jag inte. För det finns familjer där kvinnan jobbar och mannen inte har ett arbete/pluggar/inte har någon SGI, och i de familjerna tar kvinnorna ÄNDÅ ut massa föräldradagar. Varför?

Jo visst, låt vuxna ta ansvar för sina liv, men låt då männen ta ansvar för sina liv och barn också. Och ansvar för att ordna sitt arbetsliv så att de kan ta ut föräldraledighet.

Aspen sa...

Håller med dig fullt ut! vi pratade faktiskt om detta häromdagen. Ett jämnställt samhälle okej men va jag å Per gör innanför våra väggar är vår ensak om d inte är nå olagligt då :) vill vi att tex jag sköter hushållet å han tex renoverar då är d vår ensak, så länge båda är nöjda spelar d väl ingen roll vem som gör vad! Nu är d ju inte så uppdelat här hemma men att allt prat om jämnställdhet börjar gå överstyr man måste ju få välja lite själv å, tex om jag inte skulle ha fått jobb i höst då, eftersom ja bara jobbat korta perioder är ja inte beviljad akassa, så skulle vi då gå hemma en arbetslös utan akassa å en med föräldrapenning? Vi skulle ju då få låna pengar/flytta för att "överleva", ne då är d väl fasen bättre att Per jobbar tills jag fått jobb. Han vill ju va hemma å jag jobba men d är ju mycket man vill, vi har 2 barn, ett hus, bil mm som d ska gå åt pengar till vi har ju inte direkt råd att ignorera en inkomst! Så jag tycker det är helt å hållet upp till familjerna själv hur dom gör!

emma sa...

Jag tycker också att det är upp till var o en hur man väljer att göra. Fredrik har TYVÄRR inte KUNNAT vara hemma med barnen sina 60 dagar ens.. Eftersom jag inte har något jobb skulle vi aldrig klara oss ekonomiskt om han va hemma föräldraledig och jag på a-kassa. Den dagen jag får ett jobb och stadig inkomst, DÅ kan och kommer han få nyttja sina dagar..

Jonathan Grönberg sa...

Självklart ska föräldraförsäkringen delas rättvist mellan föräldrarna. Barn har rätt till båda sina föräldrar även när de är små. Det finns alltid tusentals skäl till varför män inte är föräldralediga. Det märkliga är att så många kvinnor lyckas ta ut sin föräldraledighet, trots jobb, studier, eget företagande eller arbetslöshet. Vi män kan också vara föräldralediga! För våra barns skull. Och för vår egen skull! Att komma nära sitt barn är det bästa man kan uppleva. Heja att föräldradagarna delas lika mellan mamman och pappan – det vinner alla på!!!