2012-01-18

Guldtjejen

I förrigår 16/1 så hittade jag en 10 krona på vägen hem ifrån bussen.
Ayla får ju alla 10or som vi har och lägga i sin spargris och så skulle hon göra även nu med denna 10 jag hittade. Jag bytte om och gav henne pengen, bad henne vänta lite så skulle jag bara ta på mig strumpor och sånt så skulle vi gå och lägga pengen i hennes spargris.
Robert stod och panera fisk som vi skulle ha till middagen.
Jag gick iväg och hämtade strumpor och skulle precis sätta mig ned bredvid Ayla ute i hallen och ta på mig dom när jag tittar på henne och ser då att hon inte får någon luft och ser helt panik slagen ut.
Jag frågar henne vart pengen är och hon pekar ner i halsen, rusar iväg in i köket med henne och lägger henne på mage i mitt knä och dunkar lite i ryggen så hostar hon till och då känner jag pengen i svalget på henne genom halsen att den sitter fast där och Ayla kämpar med andningen och hostar medan jag försöker hjälpa henne ut med den och Robert ringer 112 som skickar hit ambulans.
2 st ambulanser var det som kom då dom inte visste vilken som skulle komma först så skickade dom både en ifrån östa och en ifrån mölndal och dom kom fram hit bägge två samtidigt. 


Ayla hostade till ordentligt igen strax innan det kom 4st ambulanssköterskor och då verkade det som att pengen slank ner i magen för efter den hostningen så lugnade hon ner sig, började andas ordentligt och jag kunna inte längre känna pengen i halsen på henne.

Ena ambulansen for iväg igen och den andra stannade kvar och så pratade dom lite med Ayla och gick igenom lite vad som hänt och ringde in och kollade vad som skulle göras.
Dom frågade Ayla om pengen var i magen men hon pekade på bröstkorgen och sa att hon hade ont där och att den var där pengen.
Och iom att jag hade känt den fast i halsen så fick vi åka in så att dom kunna kolla efter så att den åkte ner i magen vid hostningen och inte satt fast halvvägs ner i halsen eller hade hamnat i lungorna. 
Jag och Ayla fick hoppa in i ambulansen så for vi iväg till barnakuten så kom Robert efter i bilen.
Magnus som sköterskan hette kollade lite värden på Ayla och skrev journal m.m under resans gång och hade lite övervakning på Ayla utifall pengen var i lungorna men det verkade vara okej. 
Sen fick vi sitta bra länge inne på akuten efter att vi blivit inskrivna i väntan på läkaren.
Inte fick Ayla äta något innan doktorn kollat på henne heller så hon var jätte hungrig iom att vi inte hann äta middagen. Och inte kunna jag och Robert äta heller eftersom Ayla inte fick äta.
Så vi fick sitta och läsa lite tidningar, leka lite och dricka massa saft för dricka fick hon göra. 
Det blev en lång väntan och strax efter kl 22 kom doktorn och undersökte Ayla och allt tydde då på att pengen skulle vara nere i magen eftersom hon var helt återställd och inte hade svårt med varken andning eller att prata längre.
Men vi blev skickade på röntgen för att vara säker och kunna lokalisera vart pengen låg i magen om det går att vänta på den den naturliga vägen eller om dom skulle bli tvungna att plocka ut den.

Pengen låg nere i magsäcken iaf precis där dom hoppades på att den skulle ligga, så nu ska vi bara vänta.
Måste gå igenom hennes Bajs bara så att vi ser att den kommer ut innan måndag, har den inte kommit ut den naturliga vägen tills dess så måste vi in med henne igen och röntga för att se om den är kvar eller om vi helt enkelt missat den. Ibland så springer ju Ayla på toaletten utan att säga till så då kan den slinka med.
Och är den kvar då så måste dom operera ut den så vi håller tummarna för att den kommer ut den naturliga vägen snart!

Tyvärr så fick dom inte till det med att skriva ut röntgenbilderna så att vi fick se dom, men dom skulle försöka om dom hann och skicka hem det så vi håller tummarna på att vi får hem det, vore kul att ha kvar som minne.

Strax innan 00 tiden var vi hemma igen äntligen och Ayla vela ha fisk så vi fick ställa oss och panera klart och steka på fisken och värma på potatisen så vi fick något i magen allihopa innan vi kunna krypa ner i sängen. 

Än har pengen inte kommit ut, så vi hoppas på att den kommer ut nu snart även om det är ända tills på måndag hon har på sig att få ut den. Men är ju skönare om den kommer tidigare så man slipper oroa sig för att dom ska behöva skära i henne.
Hon går runt och säger att dom inte får skära i hennes mage för då går hon sönder...

Så håll tummarna för oss nu att den kommer ut snarast!

Nu ska jag och lillgrisen ta och plocka fram lite målarfärger och lite pyssel och sätta oss och pilla med.
Något kul måste man ju hitta på när vädret inte är det bästa så man gärna håller sig inne, och trött är jag också efter att ha jobbat hela natten.

Tudels



4 kommentarer:

Muffe sa...

Tur i oturen att det gick som det gick. Hälsa från mormor att man inte får stoppa saker i mun hädanefter. Vi villinte att hon skall behöva vara med om detta igen. KRAMIZAR till er alla 3!

mammaTEA sa...

Oj vilket äventyr! Min syster svalde också en tia efter att ha kollat om hon kunde slänga upp pengen och fånga den i munnen. Hon gick då på högstadiet! de var något förvånade när pappa ringde 1177 ha, ha

Anonym sa...

Fy va hemskt men tur de gick vägen! Haha kollar på hennes portion mat, äter hon så himla bra?:) Ebba äter typ Max en potatis.

Hellis - Design på flera sätt sa...

Oj vilken pärs! Vad skönt att det gick bra! Jag blir lite närvös av att läsa sånt här, och tänker på allt tok min dotter kommer hitta på framöver. Men ändå är det ju skönt att få läsa om när det går bra ändå!