2010-03-12

Känns lite väl

Svar till Anonoym som lämnade tips på hur jag ska få Ayla att sluta bitas:
Det känns så jätte drastiskt att bita tillbaka henne, speciellet när Ayla inte riktigt förstår att hon bits och integör det för att vara elak utan mera att hon gör det när hon blir lite för uppspelt och i all glädje så vill hon pussas och ha sig och härma mamma och pappa som brukar naffsa lite på henne för att hon tycker det är så roligt och kittlas, och då blir det några bitningar ifrån henne ofta för hon förstår inte riktigt skillnaden mellan att bita med tänderna och att bita med läpparna.
Och ser hon en fot sticka fram så är hon snabbt där och hugger tag i storttån speciellet och bara skrattar och tycker det är jätte kul när man säger åt henne att man inte får bitas och tar bort foten från henne.

Men visst har tanken slagit mig att snart biter jag tillbaka på henne för det är verkligen mycket nu senaste tiden som hon biter mig, speciellt i fötterna, magen och brösten och jag får blämärken varje gång så man ser ju helt misshandlad ut nu för tiden.

Fler tips mottafes gärna så att jag kan ha några alternativ och fundera på vad som känns bäst att försöka pröva, för riktigt så långt att jag skulle klara av att bita tillbaka på henne vet jag inte riktigt om jag är beredd att göra riktigt nu. Men tack för tipset!

2 kommentarer:

EliN sa...

Max är en häkel på å bitas också nuförtiden. Men han är inte heller medveten om det. Frågad mamma om et och hon bara skrattade å sa att så gör dom i början. Så jag tar det inte så allvarligt. Bits han fortfarande om 1-2år då får man väl ta tag i det då

Bustråden sa...

En del barn använder bitandet för att uttrycka sig och att se vadsom händer, viktigt att visa att det inte är ok och försöka vara steget före, inte leka lekar som man låtsasbiter, svårt hålla isär på det och att bitas.