2010-03-16

Recept!

Frukostfläta

14-15dl (850g) vetemjöl
1 ägg
50g rumstempererat smör (ev. laktosfritt)
1msk vit sirap
1tsk salt
1 paket (50g) jäst för söta degar
5dl fingervarmt (37grader) vatten

(uppvispat ägg till pensling)

Gör såhär:

1. Häll mjöl, ägg, smör i mindre bitar, sirap och salt i matberedarens bunka.
Blanda ihop. Smula ned jästen över.
2. Häll på vattnet och bearbeta degen smidig i ca 4min, tills den släpper bunkens kanter.
Låt jäsa under lock eller bakduk i 30-35min.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord.
Dela degen i 3st lika stora bitar, rulla dessa till längder om ca 35-40cm och fläta samman.
Lägg över på en bakpappersklädd plåt och låt jäsa i 30-40min.
Värm under tiden upp ugnen till 225grader
4. Pensla flätan med uppvispat ägg och sätt sedan in plåten i nedre delen av ugnen.
Efter 5min sänk värmen till 200grader och låt det grädda i ytterligare ca 30min.
Låt flätan svalna på galler.

Färdig flätat i väntan på pensling och ugnen!

Så var det klart!


Detta är som ni ser ett JÄTTE stort bröd, ett Buffé bröd som räcker till bra många personer.
Det är ljuvligt gott och jag gjorde som så att jag delade hela limpan på mitten först och sedan de två halvorna på mitten så att det blev som 4st mindre limpor.
Funkar utmärkt att frysa in och plocka fram när man vill ha, värm i micron lite snabbt så smakar det som nybakt igen!

Bon apetit!

Inga kommentarer: