2009-05-12

Gåstolen

Läste precis denna artikel på Aftonbladet. (Klicka på rubriken för att komma direkt till artikeln)
Acta Graco är den stolen som Ayla har.
Jag tror inte riktigt på att det är någon stor fara med en gåstol, om man sköter användningen utavden på rätt sätt.

"Ett vanligt scenario är en gåstol som tippar över översta trappsteget- och sedan faller ned för trappan." (Citat från artikeln)

Då ställer jag mig frågan, HUR?
Man bör aldrig lämna sitt barn utan uppsikt, i synnerlighet inte om barnet i fråga är i en gåstol i närheten av en trappa utan grind.

Det är i mitt tyckte inte gåstolens fel om den då tippar över kanten på det översta trappsteget för att sedan rasa nedför trappen. Det är ett fel i hemmet då!
Dels att det ej finns grind för trappen om man har ett sånt pass litet barn så man använder sig utav en gåstol, men även hos föräldern!

Visst finns det andra nackdelar med en gåstol mer än bara tipp-risken, barnet lär sig inte gå genom att använda den, barnet kan ta sig fram fortare än vad man tror, inte allt för bra för ryggen m.m
Men i mitt tycke så är det endå en bra uppfinning!
Korta stunder då barnet tycker det är kul att stå upp, men ännu inte lärt sig det själv så är det en bra avlastning för föräldern.

Ayla ÄLSKAR sin gåstol och har alltid jätte kul när hon är i den.
Totalförbud för den är enligt mig ingen bra idé eller ett bra sätt att få stopp på olyckorna, informera föräldrar bättre om riskerna med det och låt var och en avgöra om dem vågar ta "risken" att låta sitt barn använda en gåstol.
Vi kommer iaf fortsätta låta Ayla vara i den, dock har vi inga trappor i vår lägenhet som hon kan tippa över, heller inga trösklar som hon kan springa stutt i eller något liknande.
Och om hon eller något av mina framtida barn använder sig av en gåstol, vi har en trappa där vi bor, i samma rum som barnet i gåstolen är.
Då tänker jag iaf se till att ha en stadig grind för trappan, och inte lämna mitt barn utan uppsikt av någon vuxen!

Hur gör ni andra småbarns föräldrar.
Låter ni ert/era barn använda sig av gåstol?
Har ni tidigare tillåtit det men kommer nu efter denna artikel i tidningen inte låta era barn använda det längre?


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ebba står i sin med.. Hon gillar de.
Hon får stå där o leka med sina leksaker o putta sig fram, så länge Ebba e nöjd e mamma nöjd!

mamma jakeline sa...

Min makes kusin ramlade i sin gåstol och bröt nacken. Vet inte om den fastnade på något eller hur det var, en liten tröskel eller så, eller om det hade att göra med det faktum att hon är dvärg. Men ramlade gjorde hon och vi kommer inte använda oss av gåstol pga detta.

Men som du säger, man måste ju ha uppsikt över barnet!

EliN sa...

Jag ser inget som hellst problem att låta barnen gå i gå stol. tror heller inte att dom blir sämre på att gå med att använda den. Alla mina syskonbarn har haft gåstol även jag som liten hade en. Så lille Max kommer nog också ha en det tror jag. Det är som du säger att det kan vara en skön avlastning för förälden. Sen tror ju även jag att det kan vara nyttigt för dom, för det måste ju bli en slags träning för benen tills då dom ska lära sej gå. tror du inte?