2010-06-12

Provsvar och besök hos Kirurgen

Igår var vi ner till Barnmedicin för att lämna in pappren på utredningen ang. Ayla.
Och vi fick även svar på alla prover som togs i början av veckan, och en ny tid för ytterligare prover på måndag morgon.

Alla prover som togs nu i veckan var bra, allt såg jätte fint ut och de kunna inte hitta några fel på henne *tack för det*
Även utredningen visade inte på något konstigt och hennes lilla kropp SKA tåla laktos så varför magen hennes ballar ur totalt när hon äter vanliga mejeriprodukter har vi fortfarande ingen aning om men vi ska börja med vanliga igen nu och så sedan se hur det går helt enkelt och ge det några veckor och är det fortfarande lika som innan höra av oss igen.

Proverna som skall tas på måndag är för att kolla hennes blodflöde och något till, eftersom hon blöder så himla mycket varje gång de ska ta prover på henne och de tar en stund innan det slutar blöda, lite längre än normalt... Men proverna som togs nu i veckan visade inte att de skulle vara något fel med kouaguleringen av blodet iaf så de är inget allvarligt som tur är utan de tror mer på att hon bara helt enkelt är lättblödig eller att hon kanske har någon vitaminbrist som K-vitamin eller liknande och vill därför kolla upp det för att vara på den säkra sidan.

Jag var iväg till våningen ovanför för att boka en tid på VC åt mig själv då min Psoriasis blivit riktigt överdjävlig nu igen så att jag måste behandla den men har inge recept på medicinen utan behöver träffa en läkare för att få det.
Senaste åren så är det iprincip bara bak i nacken jag har haft problem med det och senast det var så illa att de behövdes behandlas är väl en 3-4år sedan och övriga ställen som det kommit tillbaka på nu är det väl en sisådär 15år sedan de behandlades.
I dagsläget så har jag det nu:

I hela öronen, därför jag hör så förbaskat dåligt så örondroppar behövs.
På några utan fingernaglarna, dock inte så illa att de behövs någon behandling men kan ju inte ha långa naglar pga att de går av och väldigt oft ungefär i mitten så att det är ömt och sårigt i flera veckor efter...
BÅDA ögonlocken...
HELA bakhuvudet i hårbotten
Vänster armveck

Sådär lagom roligt att se ut som en vandrande sårskorpa och sjukt jobbigt att det kliar så förbannat HELA tiden.
Tyvärr så var det inga lediga tider varken denna eller under nästa vecka, jag skulle återkomma på måndag igen för att se om de fått in någon lucka eller kunna boka in mig nästkommande vecka.
Dock ser det ut som att det kommer bli ett Vc besök uppe i bollnäs istället för att få träffa en läkare för recept och behandling då jag inte tror att jag kommer hinna få någon tid innan det är dags att fara iväg dit.


I torsdags så var Ayla och Robert iväg till Kirurgin för att se över Hemangiomet igen och jag kan lyckligt berätta för er att det nu ÄNTLIGEN, efter 15månaders behandling är dags att börja avsluta den!
Vi började igår med att ge henne 12ml - 2ggr/dag istället för 12ml -3ggr/dag som hon haft senaste månaderna.
Om en månad skall vi gå ner på 12ml - 1ggr/dag och efter ytterligare en månad skall hon vara medicin fri!!!
Och i September igen skall vi tillbaka för en rutinkontroll för att se hur det ser ut, om det under tiden fram tills dess börjar växa igen så skall vi på en gång ringa upp hennes läkare och så får vi en tid för att komma dit och se över det hela igen och antagligen sätts det in mera behandling då igen.
Aylas läkare frågade även om det var OK att berätta om Ayla och visa hennes fotodokumentation på läkarmässa eller vad det nu var för att visa hur pass bra medicinen verkligen kan fungera.
Så vår lilla ängel är ett riktigt praktexemplar som de med stolthet vill visa andra personer för att försöka få mer koll på behandlingen då den fortfarande är rätt så ny och mer kunskap kring just Hemangiom.
Vi kommer även att gå på regelbundna kontroller hos Dr Friberg under några år framöver för att se hur det hela utvecklas vilket känns underbart att de följer upp henne och ser hur det går med allt.

Jag är så otrligt glad över att Ayla fick komma till Dr Friberg och för allt arbete han har gjort med Ayla och hennes behandling. Han är helt enkelt en underbar och extremt kompetent läkare!

Inga kommentarer: